duminică, august 17, 2008

RECICLAREA UMANĂ



Elveţienii, parcimonioşi cum îi ştim, au declanşat acu mai bine de 15 ani o campanie de economisire a apei. Deşi Ţara Cantoanelor e singura din Europa care are apă şi energie cît să dea şi la alţii. Cum era campania? Pe toate panourile vedeai un tip cu gura pînă la urechi care ţinea o cărămidă în mînă, lingă un rezervor de apă pentru wc. Uneori era o tipă, alteori un cuplu fericit. Dar cărămida şi vasul de deasupra closetului, nu lipseau. Textul era: PUNE O CĂRĂMIDĂ ÎN BAZINUL DE APĂ DE LA CLOSET! Şi la TV vedeai variante mişcate ale acţiunii. Expicaţia urma rapid, ca la instrucţiunile pentru medicamente: Un bazin de WC are 20 de litri. O cărămidă înlocuieşte exact un litru de apă. Cu 19 litri, closetul se curăţă la fel de bine ca şi cu 20. În Elveţia sunt două milioane de veceuri. La fiecare, se trage apa zilnic de cel puţin 10 ori. Înmulţiţi cu un litru.
La scurt timp după demararea campaniei, toată lumea cumpăra cărămizi de la supermarketuri, ambalate în polietilenă. Costa 1 franc bucata.
Ce-i drept, că elveţienii au drapele roşii cu cruce albă la fiecare fereastră şi, cînd sunt les elections, nu lipsesc de la vot.

...Cu exact 40 de ani în urmă, în luna august 1968, în ţara noastră, demara mult hulita campanie a celor 3R. RECUPERARE-RECICLARE-REFOLOSIRE. Aveţi o imagine din suplimentul SCÎNTEIA ( color, pe o hîrtie de calitate) menită să-i convingă pe români să nu mai arunce nimic aiurea.
După patruzeci de ani, campania a fost preluată de ecologişti.
Cu ce rezultate?

15 comentarii:

  1. Ma gandesc eu ca aceasta campanie este imperios necesata si la noi in domeniul politic . Recuperarea , reciclarea si refolosirea sunt 3 imperative de care trebuie sa ne agatam cu dorinta de a pastra legatura cu trecutul dar cu o alta fateta necesara totusi.

    RăspundețiȘtergere
  2. Sarmis: Sunt mai radical: aproape nimic nu poate fi recuperat, reciclat şi refolosit din actuala clasă politică...Gata, şi-au bătut joc destul, ajungă-le!!!

    RăspundețiȘtergere
  3. fratioare, Bravooo. Da-i in masa ca au stat destul , nemernicii astia. Altii la rand.

    RăspundețiȘtergere
  4. harpon: Alţii, alţii, dar de unde? Ăştia deştepţii stau pe bloguri sau au emigrat şi nici eu nu mă simt prea bine...

    RăspundețiȘtergere
  5. Parerea mea umila e ca atat economia in sine cat si reciclarea materialelor e o "treaba" de oameni avansati civic, etic, etc. (Ce pretentii am si eu!) Nu stiu in ce masura se (mai) practica la mioritici "obiceiul", probabil direct proportional cu gradul de (ne)civilizatie.
    Si am mai fi cativa care nu ne simtim grozav de bine, deci "carpe diem", frate! Pe unde ne e predestinat. :))
    Doina

    RăspundețiȘtergere
  6. Am devenit prea capitalisti (fara sa stim ce-i aia exact) si prea avuti (de asemenea fara a sti ce-i aia, de fapt) pentru a face economie, pentru a recicla. Pentru ca banul curge (nu stiu exact pe unde, dar asa am auzit) si nu ne putem preta la munca de jos a efortului sortarii gunoiului pe categorii. Si nici nu putem sa ne afisam dezinvolt cu verbul "a economisi". Pentru ca noi avem. Si ala de langa noi chiar nu conteaza. Suntem o natiune de prosti parveniti fuduli. Si asta e varianta scurta a caracterizarii!

    RăspundețiȘtergere
  7. Doina: Eu mă întreb cum au ajuns grecii şi turcii mai civilizaţi decît românii, despre care domnul Funar pretinde c-ar fi întemeietorii civilizaţiei mondiale!

    anonim: Multe noţiuni au devenit calpe după 90 pentru că au fost lozinci comuniste. Ce mai înseamnă acum patrie-patriotism, imn şi drapel naţional, cît mai valorează pentru o mare parte din conaţionalii noştri cuvinte ca etică, cinste, omenie, bun simţ???
    "Suntem o natiune de prosti parveniti fuduli", Dumneavoastră aţi spus asta! Să nu ziceţi că n-aţi spus!

    RăspundețiȘtergere
  8. Varanus, replica d-stra de mai sus imi aminteste de un articol (parca) al lui Val Manescu descoperit pe alt blog, care trata cam aceeasi problema intr-o maniera transanta ce mi-a captat imediat atentia si care mi-a indrumat pasii internautici spre blogul semnatarului. Pey daca ne-ncingem aici sa analizam constiinta civica si patriotica in deriva a natiei romane, nu mai terminam si dam in depresie, "frate"! Si anonimul de mai sus are dreptate... Din pacate, nu dezbaterile pe bloguri rezolva situatia, ci... nimeni, cred. Procentul populatiei autohtone constiente este dominat sever de celalalt si se subtiaza pe zi ce trece, vad eu... Sunt mai sceptica de felul meu, sorry, dar am si motive, deh!
    Doina

    RăspundețiȘtergere
  9. de ce sunteti asa de negativisti la chestia asta cu reciclarea? Da cu recuperarea ce aveti frate? Tot ii dati cu altii care le fac si le dreg si ai nostrii nimic Nu-i chiar asa fratioare. Avem si noi recuperatorii nostri . Eu stiu pe unii care-s chiar tari la recuperari.Ai vre-o datorie Vranuse? Daca nu , e safe frate, dar daca ai , si mai ales daca ai una la vre-un bastan smecher poti face cunostinta si cu recuperatorii nostri, te si recicleaza te si reconditioneaza si mai ales te redecoreaza de-ti merg fulgii fratioare.

    RăspundețiȘtergere
  10. mda. imi permit sa vin cu o intrebare destul de prozaica in mijlocul acestei discutii de principiu:
    elvetienii de ce cumparau caramizi (invelite in plastic) si nu foloseau (re-foloseau :P) o sticla de 1l? sau 2 de 0.5? sau...?

    RăspundețiȘtergere
  11. Buna remarca Femeii (deloc) Simple! Corect! :)) E?
    Doina

    RăspundețiȘtergere
  12. Uite că nu i-am întrebat! Eu am însă două răspunsuri posibile:
    1. Cărămizi ambalate, pentru că ei chiar sprijină iniţiativa privată, şi ăl de s-a gîndit să ambaleze cărămizi a făcut o afacere, corect?
    2. Nu puteau folosi sticle, pentru că la ei nu sunt sticle din sticlă, că-i material energofag. Iar PET-urile se reciclează.
    Da, bravo întrebare! Asta-i problema?
    V-aţi pus o cărămidă sau, poftim, o sticlă, acasă în rezervorul de la WC? Dacă aveţi apometru, poate vedeţi o factură mai mică la apă...

    RăspundețiȘtergere
  13. harpon: Iar ne-ai tras-o! Tot îi dai cu frate-n sus şi frate-n jos, de parc-am fi în Frăţia de Cruce, dar cu recuperarea ai dreptate. Aici stăm super, la recuperatori. Din păcate pentru ei, oricît ar fi de abili, persuasivi sau violenţi, eu sunt irecuperabil.

    RăspundețiȘtergere
  14. bei varanuse, daca te supara treaba cu frate, sa stii ca nu o mai folosesc cu tine.Asta e daca ai ceva impotriva mea , nu-ti mai scriu vreo doua zile si gata FRATEEE!

    RăspundețiȘtergere
  15. Harpon: Mi-ar lipsi comenturile dumneavoastră şi Doina ar fi extrem de dezamăgită. Dacă vă place frate, cu toate variantele, n-aveţi decît să-i trageţi înainte aşa! Într-un fel ,chiar suntem brothers in arms...

    RăspundețiȘtergere