vineri, noiembrie 14, 2008

LECŢIA DE

Mă învîrt printre cuvinte şi nu mă pot decide pe care să-l pun după Lecţia de : viaţă, teatru, istorie, limba română, demnitate, talent, rezistenţă, cultură, onestitate, caracter, seriozitate, voinţă, pasiune.
Toate la un loc în cele mai bine de 145 de minute de "Confesiuni" pe care Maestrul Radu Beligan a ţinut să le împărtăşească publicului băcăuan, în Sala Ateneu (caldă, plină ochi) , pe 14 octombrie 2008.
Vocea inconfundabilă a plutit ca o vrajă, ne-a smuls scaunele de sub noi şi-am plutit aşa, ca pe-un covor fermecat. Nu mai respira nimeni. Patru sute de suflete branşate la aparatul de supravieţuire marca Beligan, în transfuzie cu viaţa trăită la maximum, sorbind amănunte - multe inedite - din cei 70 de ani petrecuţi pe scîndura scenei.
Maestrul a povestit întîlnirile sale cu Lucia Sturza Bulandra, Sică Alexandrescu, Eugene Ionesco, Ştefan Georgescu, Camil Petrescu şi cu multe alte personaje legendare care i-au populat scena într-o carieră excepţională.

A îmbătrîni, doamnelor şi domnilor, este ceva contrar a ceea ce se crede. În tinereţe, eşti împovărat de greutatea tradiţiei, de norme, de doctrine. Te împovărează obligaţiile faţă de tot ceea ce au gîndit alţii dinaintea ta. Eşti dator la tot şi la toate. Am trăit înaintarea în vîrstă ca pe o eliberare. A îmbătrîni înseamnă a arunca peste bord toate ideile preconcepute, înseamnă a deveni mai uşor, mai liber. Eşti mai bătrîn cînd eşti tînăr şi eşti mai tînăr cînd eşti bătrîn. Avea dreptate Picasso cînd spunea că îţi trebuie mult timp ca să devii tînăr. La bătrîneţe dobîndeşti alte calităţi: înţelegerea, înţelepciunea, generozitatea. Cred că mie mi s-a dat viaţa ca să aduc puţină căldură în inimile contemporanilor. Cît am putut. Viaţa mea n-a fost uşoară. Dar nici o viaţă nu-i uşoară. A fost o luptă permanentă şi zic că am ieşit învingător.
Cît o să mai am răbdare să răspund la întrebarea cea mai frecventă pe care-o aud în ultimul timp: Care este secretul longevităţii?, iată, vă spun acum.
Iubirea.
Acesta e secretul lungii mele vieţi.


Radu Beligan s-a născut la Filipeşti - Galbeni, în judeţul Bacău. Numele lui este anagrama satului natal. Pe 14 decembrie anul acesta, exact peste o lună, Maestrul împlineşte 90 de ani. În avans, copiii de la Şcoala "A.I.Cuza" - fosta Şcoala 2 de băieţi, cea mai veche şcoală din Bacău, unde artistul a urmat clasele primare - i-au cîntat Mulţi ani trăiască şi l-au împovărat cu flori.

6 comentarii:

  1. Pret de doua ore, n-am simtit nevoie de aer. Cuvintele maestrului pe care le-am tras adanc in piept au tinut loc de aer. Pentru ca la final, sa nu-mi pot tine lacrimile, de-atata incarcatura. Nutresc un sentiment de frustrare pentru tot ce am ratat nascandu-ma ceva mai tarziu. Sunt insa fericita ca am toate motivele sa aleg sa fiu "tanara pana la adanci batraneti". Aveam nevoie de Radu Beligan si Radu Beligan a inteles asta. "Multumesc" e prea putinul absolut necesar pe care simt nevoia sa i-l daruiesc.

    RăspundețiȘtergere
  2. River: Are o forţă magică, hipnotică. Cîteva clipe, cu mult efort, m-am rupt de vraja care îmi ţintuia privirea spre scenă şi m-am uitat în sală. Nu mişca nimeni. Transa a ţinut pînă cînd Maestrul vrăjitor a spus "Mulţumesc!" Atunci m-am trezit brusc şi foarte îndatorat.

    RăspundețiȘtergere
  3. Un articol deosebit (imi era dor) despre o personalitate exceptionala, de o valoare profesionala si umana pe care ma indoiesc ca o contesta cineva. Ferice de cei care au asistat la eveniment! Va invidiez.
    Radu Beligan va implini 90 de ani? INCREDIBIL!
    Doina

    RăspundețiȘtergere
  4. Doina: Oricît aş fi de certăreţ, pe subiectul ăsta cad la pace. Beligan e un model de nobleţe culturală pe care îl întîlnim din ce în ce mai rar.

    RăspundețiȘtergere
  5. Cuvintele sunt de prisos. Pot sa spun doar ca inca imi joaca lacrimile in ochi si am in gat un nod de emotie.

    RăspundețiȘtergere
  6. Mîine (marţi) are ultimul spectacol la Constanţa, după un turneu la Iaşi, Suceava, Bacău, Galaţi. Peste o mie de kilometri. Excepţională energie!

    RăspundețiȘtergere