miercuri, noiembrie 26, 2008

Strada Avram Iancu, luni, 1958

Într-o zi am dat foc la closetul vecinului. Closetul era lipit de gardul nostru. Era din scînduri vopsite cu verde şi puţea de-ţi muta nasul din loc. Am luat sticla cu gaz din bucătăria de vară - de fapt era petrol, dar aşa-i spunea toată lumea: gaz - am trecut prin gaura din gard, am turnat mai bine de jumătate în gaura preamirositoare şi-am stropit temeinic căcăstoarea. Apoi am aprins un ziar cu tovarăşul Gheorghe Gheorghiu Dej în vizită la Oneşti şi l-am aruncat în budă. Am închis uşa cu zăvorul şi m-am ascuns după nuc.

A urmat bufnitura şi o minunăţie de flăcări care se înălţau din ce în ce mai sus, spre coama casei. De mirare cum putea să ardă buda aia plină cu căcat. A sărit întîi vecinul Giuleto, cu o găleată de apă. Striga şi fugea ca nebunul la fîntîna din drum. Şi iar arunca apă pe acoperişul closetului şi iar dădea fuga la fîntînă. Apoi s-a umplut curtea cu de-alde Merfea, Botez, Pruteanu, Onea şi toţi ăia. Femeile chirăiau şi-njurau mai spurcat decît bărbaţii. Au făcut un şir şi-şi dădeau unu altuia căldările cu apă, pînă la Zamboti ăla care chitea unde-i pălălaia mai mare şi acolo arunca apa. Striga ca un apucat: hai, căldarea, căldare, nu dormi, hai bă! Mă stricam de rîs cum mai scăpa unu găleata şi se uda. Au stins focul repede. Au rămas în picioare pereţii budei, dar erau afumaţi rău şi fumegau. Miroasea a ars cale de o sută de kilometri. A venit şi tata de la atelier, dar nu mai era nimic de făcut. Prostu de Giuleto m-a pîrît. Le-a dat de băut oamenilor o găleată de vin. Au trăncănit pînă s-a înnoptat. Că, vai de mine, ce se putea întîmpla, noroc de Giuleto ăla că era acasă că-şi luase liber să plece la Moineşti, să-şi ia porc. Că oare ce-o fi în capul copchilului să dea foc la closet? După ce-au plecat stingătorii, tata m-a bătut. Aşa cred. Nu mai ţin minte.

6 comentarii:

  1. Şi iară, dă-i şi râzi la posturile varanusiene şi la meciurile amicale comentate "pe Varanu-sărmanu'!" :))
    Acum 50 de ani era trai "pe vătrai", nu ca acuma, aşa-i? A propos, cu vătraiul aţi încasat-o patern, sau nu mai ţineti minte nici asta? Da' parlamentu' când îl aruncaţi în aer? =)) Că tot plouă cu... şi să stiu, să-mi iau parapluie-ul. :))
    Şi de ce lipseşte eticheta "amintiri din budapesta"? =)) Iar nu-i bun!
    Aveţi "păcate", domnu' Val, de aia le ispăşiţi aici pe blog! :))))
    (o fi bună punctuaţia, sau să trag apa?) :))
    Doina

    RăspundețiȘtergere
  2. Doina: Care 50 de ani? Jubeleul?
    Cu vătraiul, nu, dar sunteţi pe-aproape!:)
    La mine deja ninge.
    Am uitat de etichetă, dar o s-o pun, nu ratez eu ocazia s-o pun.
    Asta cu păcatele, mă îngrijorează cel mai mult.
    Bună punctuaţia, dar cam excesivă, doamnă!
    Vreţi să vă trageţi apă? Nu aveţi încă?

    RăspundețiȘtergere
  3. :))) Ai stat tu sobru şi serios cu premiile pt ziarişti, da' şi când ţi-ai revenit :)))

    RăspundețiȘtergere
  4. Lialia: Staţi pe-aici, că taman am scris ceva texte (scurtissime) care sper să fie pe gustul cel fin al dumneavoastră.
    Zilnic, doar pe varanus, experienţe vitale şi mortale din existenţa mea: prima ţigară, prima dragoste, primul furt, prima beţie, primul sex, etc.
    Toate asezonate cu picanterii de iepocă:)
    Să mor io dacă n-or să vă placă!

    RăspundețiȘtergere
  5. Oooo, cine vorbeste despre excese! La prima vedere, sunteti premiant in toate privintele private.

    PrimaDoina :))

    RăspundețiȘtergere
  6. PrimaDoina: Ia hai să ne dăm cu cărămida-n piept niţeluş, nu ???:)

    RăspundețiȘtergere