marți, noiembrie 25, 2008

ÎNVĂŢAŢI, ÎNVĂŢAŢI, ÎNVĂŢAŢI!


Triplul îndemn din titlu era vizibil deasupra tuturor tablelor din toate clasele şi din toate şcolile din România cînd eram eu elev. Era atribuit lui V.I.Lenin, supranumit "părintele popoarelor", creatorul Uniunii Sovietice şi implementatorul revoluţiei comuniste pe pămînt. De cîte ori dădeam de panoul cu aceste înţelepte cuvinte, mi-l imaginam pe marele gînditor cum spune blînd primul învăţaţi unor copilaşi care abia se duc prima oară la şcoală. Apoi, cu o vărguţă în mînă, în faţa unor găligani de clasa a opta, ridică tonul: bă, învăţaţi! Iar, la ultimul învăţaţi, mi-l închipuiam pe Lenin ameninţînd cu un par sănătos anul patru dintr-un liceu.
Primăria Bacău premiază, CU BANI, cîteva sute de învăţăcei cu rezultate remarcabile la învăţătură şi la concursuri naţionale, internaţionale şi la olimpiade. Un gest de luat în seamă, mai ales că se repetă, an de an.
În tensiunea pregătirilor avenimentului la care am onoarea să fiu amfitrion, mi-a venit un gînd: ce-ar fi să încep manifestarea spunînd în loc de: Dragi elevi, vă aflaţi aici pentru că sunteţi elita şi pentru a primi răsplata binemeritată a muncii voastre, bla, bla, bla..., Dragi viitori locuitori ai Canadei, Statelor Unite, Franţei, Italiei, Germaniei, etc... Luaţi-vă diplomele şi banii, tuliţi-o repede acasă şi învăţaţi, învăţaţi, învăţaţi ca să aveţi un minunat viitor în lumea largă, primitoare şi bine plătitoare de dincolo. Întoarceţi-vă şi cumpăraţi ţara asta, oricît ar costa, dacă o să mai aveţi ce, şi administraţi-o aşa cum vă dictează minţile voastre strălucite...
Dar nu, n-am să spun asta. Copiii nu trebuie să ştie chiar toate necazurile dintr-o familie.
N-o să le umbresc clipa de glorie şi bucuria cu dezamăgirile mele. Ei n-au nici o vină că eu (noi) am sperat mai mult decît s-a putut.
Premianţii de azi sunt la vîrsta viselor şi a speranţei. Iar tabloul lui Lenin a dispărut de mult.



7 comentarii:

  1. In afara de elipsa unui i de la copii (care nu se simte in vorbire), e un discurs prietenos, care apropie. Nu creeaza distanta intre mentor si discipoli si poate chiar face simpatic amfitrionul coborat printre spiritele imberbe.

    RăspundețiȘtergere
  2. Anonim: Pssst! Nobody is perfect!
    ...e un discurs prietenos, care apropie. NU se pune virgulă între substantiv şi atributul ce-l determină! Iar "in afara" se scrie legat după DOM. :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Virgulele aruncate aiurea, chiar daca nu sunt la locul lor, ajuta intonatia. Ar trebui sa stie asta un tip colocvial ca dvs. Cat despre noile reguli orto-deonto-grafice, prefer sa scriu intr-o, dintr-o nu intro, dintro, nici o si nu, nicio.... Sa scrie "corect " analfabetii pentru care se accepta variantele astea, ca sa intre si ei "in rand"... Multumesc oricum! Pentru un autodidact si nu un practicant, sunt laudabile sesizarile!... Continuati!

    RăspundețiȘtergere
  4. Eu am rămas tablou. Dom'le, e de belea dacă tre' să dăm aici extemporale la limba română! În cazul aista io nu mai scriu pe foaia aiasta nici un (niciun) punct! Nica!!! =)) Să le ia naiba de reguli academice! Eu învăţai, învăţai, învăţai altfel. Zău că n-am nici o (nicio) vină dacă mă "bâlbâi" ca Lenin, da' pot să dispar ca şi el de-aici, nici o (nicio) problemă, în caz că-i rost de bătaie cu varga! :)) Necaz...
    Doina

    RăspundețiȘtergere
  5. Anonim: Asta cu intonaţia, s-o lăsăm pentru ăi de citesc promptere.
    La chestia a doua, sunt perfect de acord. Sunt şi eu de modă veche, aia care avea reguli care se mai şi respectau. Nu hotărît liberului arbitru!
    A, şi mulţumesc muuuuult de laude!

    RăspundețiȘtergere
  6. Doina: Ei, haideţi doamnă, ce naiba!
    Ne pocneşte fandaxia dintr-un fleac?
    Păi, nu scandalul e sarea şi piperul vieţii? Ce dracu, să murim plictisiţi?
    Şi-n eternitatea care-i ici-colea, ce mai facem?

    RăspundețiȘtergere