joi, ianuarie 22, 2009

STELIAN TĂNASE ŞI OAMENII INTELECTUALI


L-am ascultat azi pe Stelian Tănase la Librăria Glissando (40 de minute) şi la Centrul Apostu (cam o oră jumătate). Fostul ghedesist s-a aflat în Bacău pentru a-şi promova ultimul roman apărut în decembrie anul trecut: " Maestro", în care povesteşte aventurile unei piţipoance ajunsă prin, stimulente amoroase, mare om de televiziune. Din cîte am aflat de la Petru Cimpoeşu, amfitrionul întîlnirilor, cartea tratează însă starea actuală a unei Românii suprarealiste, în care tot ce nu se poate, se poate.
Cum ziceam, autorele a vorbit apoi. Şi a vorbit despre aventura lui americană. Şi apoi despre aventurile lui cu securitatea. Şi despre munca de cercetător de arhive care e un drog de care i-a fost foarte greu să scape. N-a fost emfatic, dimpotrivă, şi-a permis şi multe ezitări, bîlbe chiar. A fost, deci, cît se poate de natural. Dumnealui, cum ştim, este profesor universitar, om de show mediatic şi scriitor.
I s-a părut insidioasă întrebarea ziaristei Laura Huiban care a fost curioasă să afle care dintre cele trei preocupări e mai importantă pentru el, şi a replicat tăios: "Aţi citit vreo carte din cele 16 pe care le-am scris?" Ziarista a răspuns sincer că nu. " Dacă aţi fi citit măcar una din ele, n-aţi mai fi pus o asemenea întrebare, v-aţi fi dat şi singură seama că sunt scriitor. Citiţi Maestro şi veţi vedea că nu mă revendic decît ca scriitor. N-am nici o vină că lumea mă percepe mai ales ca om de televiziune." A adăugat că din televiziune şi ca universitar îşi cîştigă dreptul la existenţa de zi cu zi. Că e important ce rămîne în urma lui, pentru posteritate: cărţile. "Dar nu sunteţi un scriitor de succes" - a spus abia auzit, Laura Huiban. "Cine spune asta?" - a întrebat scriitorul. " M-am interesat. Am vorbit cu cîţiva oameni intelectuali!" - a replicat băcăuanca noastră. "Nici cei care susţin asta nu m-au citit!" - a încheiat Stelian Tănase, încrezător, dar totuşi cu mîhnire.
Încă n-am apucat să desfac ţipla care protejează elegantul roman Maestro (450 de lei !).
Dar abia aştept să văd cu ochii mei dacă Stelian Tănase merită locul trei (după George Bălăiţă şi după Gelu Naum Zenobia) în ierarhia "scriitorilor care se citesc greu, de buni ce sunt" stabilită de Cimpoeşu.

6 comentarii:

  1. Ai scris, cu eleganta obisnuita (cea de profunzime), un lucru pe care eu il gandesc cu oarece mitocanie. M-am ferit de el tocmai pentru ca nu stiam cum sa spun delicat ce ma preocupa in privinta domnului Tanase. M-a luat prin surprindere titulatura lui de scriitor mare, important. M-a luat prin surprindere asa cum ma ia prin surprindere un amic care isi reinventeaza in detaliu trecutul, fara urma de jena, cu toate ca am fost si eu acolo, in trecutul lui.

    Am avut toleranta fata de el in ideea ca se afla printre oamenii de bun simt, ca e "fost ghedesist", asa cum spui.

    Ei bine, mi-a placut foarte mult ce a spus bacauanca ta. O treaba atat de adevarata, sper ca nimeni nu a considerat-o obraznicie. A spus omul adevarul gol-golut, ca sa se imprastie odata aburul asta nou generat in privinta domnului Tanase.

    Iti marturisesc ca nu am citit "Maestro", marturisesc si ca o voi citi cu o stare greu de induplecat. Va trebui sa fie o revelatie. Si am convingerea (urata, ce-i drept) ca nu e.

    RăspundețiȘtergere
  2. nici io n-am citit nimic din ceea ce a scris dl Tanase, dar am sa aflu de la tine cum stau lucrurile dupa ce vei fi lecturat "Maestro". oricum, deocamdata, nu merg pe mana ta nici macar in ceea ce priveste toleranta domniei tale fata de dumnealui.

    RăspundețiȘtergere
  3. Poe: S-ar putea să nu ai satisfacţia maximă, dacă mergi pe mîna altuia:)
    Care toleranţă? Nu fac decît să fiu nepărtinitor şi aplic principiul prezumţiei de nevinovăţie, pînă la noi probe!:)

    RăspundețiȘtergere
  4. confruntadurerea: Da, Laura a avut curajul să strige "Regele e gol!", s-a auzit glasul regelui : "Ba voi sunteţi (g)oi!", dar mulţimea n-a reacţionat tocmai pentru că aburul din jurul personajului e prea dens. Cînd se va risipi, vom putea să conchidem dacă avem prejudecăţi, au ba.

    RăspundețiȘtergere
  5. Marius Muscalu: Da, cam scumpuţ! Două săptămîni, maşina mea rămîne fără tratamente cosmetice!

    RăspundețiȘtergere