duminică, ianuarie 25, 2009

ION MÂNDRESCU şi osia lumii



Vi-l prezint pe Ioan Mândrescu.
Respectivul s-a născut în 1954 şi e un sculptor care are lucrări în colecţii din multe ţări europene, autor al piesei de bronz intitulate „Omul, spaţiul, timpul”, pe care statul român a achiziţionat-o şi a donat-o Consiliului Europei de la Strasbourg.
Am onoarea să vi-l prezint, conştient că, pînă acum, aţi trăit fericiţi fără să ştiţi că există. E cel mai mare sculptor român în viaţă. Vă garantez. Mă pricep.
Ba nu. Nu mă pricep, simt.

Omul-Spaţiul-Timpul este tema lui preferată.

Sigur, complicat pentru neofiţi.

Sculptura în bronz pentru care a primit anul trecut trei milioane jumate de lei (noi), e vizibilă în Centrul Istoric al Capitalei.

I-am spus aseară că lucrarea reprezintă România, şi el mi-a replicat că e prea puţin.

Numai că eu asta am văzut: un român în loc de osie a unei roţi cîrpite.

Dar filosofia Mândrescu e mult mai complicată.

Doar e născut la Mihoveni, Suceava, procopsit cu acelaşi mal du siecle al marilor moldoveni.

Îmi asum redundanţa: Alecsandri, Eminescu, Creangă, Porumbescu, Sadoveanu, Enescu, Tzara, Bacovia, George Apostu...

Gata. Scuzaţi. 

Up date:

23 februarie 2024

Omul, spatiul, timpul, care se află acum la Iași, cu ocazia manifestării Luna Sculptorilor Români. este o cu totul altă lucrare decât cea pe care am fotografiat-o eu în ianuarie 2009, în Centrul Vechi, în fața Teatrului de Comedie. Aceeași temă, dar tratată cu totul altfel, spirala și personajul fiind modelate în alte ipostaze. Între timp, amplasamentul inițial din Centrul Vechi, a fost schimbat într-o zonă în care lucrarea nu mai e pusă atât de bine în valoare.

(Foto: Ziarul de Iași)




5 comentarii:

  1. ai uitat sa te si sa ma alaturi in lunga lista! te iert!
    lasand gluma, imi place lucrarea, ma incita filosofia omului. cred ca e de preferat sa admiri bronzul pe viu, nu doar in doua poze

    RăspundețiȘtergere
  2. Exceptionala lucrarea. Poate el ar trebui sa conceapa ceva care sa inlocuiasca Coiul lui Ghildus din Piata Revolutiei.

    RăspundețiȘtergere
  3. Eu cred că reprezintă Universul. Unde lucrurile sunt diverse şi complexe.

    RăspundețiȘtergere
  4. LiaLia: Da, Rebelo, viaţa e-al dracu de complexă!:)

    RăspundețiȘtergere