sâmbătă, ianuarie 31, 2009

CÎINE DE MAHALA



De la "Vagabondul" cu Raj Kapoor n-am mai văzut pînă la final vreun film indian. Melodia din film, "Avaramu" am cîntat-o pe scenă, la o serbare şcolară, cînd eram printr-a doua. Luasem premiul al doilea pe clasă. După Didi Spiridon, care avea 10 şi la purtare. Eu aveam 8. Tocmai în ultima zi de şcoală spărsesem geamul de la cancelarie cu o piatră pe care am vrut s-o arunc de fapt peste palatul Ghika din Comăneşti, unde era şcoala. Aşa că, doamna Paraschiv Genoveva, învăţătoarea, a trebuit să mai pună un I pe diploma mea unde scria Premiul I, iar lui Didi să-i scrie altă diplomă, cu premiul întîi (I). Învăţasem Avaramu. Mami a mea îl cînta prin bucătărie şi-l auzisem de trei mii de ori. Plus că văzusem şi filmul. Aşa că, plîns cum eram, l-am cîntat pe scenă. Siropoasele filme indiene erau atunci la mare vogă, cam cum sunt acum manelele şi serialele. Am fost bisat, ceea ce mi-a mai domolit ciuda că n-am luat coroniţa.

Am văzut filmul care, acum două săptămîni, a obţinut Globul de aur pe 2009, nominalizat la categoria "Cel mai bun film"(Regia Danny Boyle). Indian.

Slumdog Millionaire“ este povestea lui Jamal Malik, un tînăr care, deşi needucat şi crescut într-un cartier sărac al Mumbaiului, ajunge să intre în posesia marelui premiu la emisiunea “Vrei să fii milionar?”. Fiecare răspuns corect la întrebările cele mai neaşteptate din concurs se datorează unei întîmplări din viaţa lui. Ajuns în faţa ultimei întrebări în valoare de 20 de milioane de rupii, (cred că-i mult) este arestat sub acuzaţia de înşelăciune.
Anchetatorii, duri rău de tot, caută să afle cum a reuşit Jamal să treacă de toate întrebările. Căci sunt patru variante, ca la concurs:
a. A trişat
b. A avut noroc
c. E un geniu
d. Aşa a fost scris

E de văzut povestea unei mari iubiri de fapt, pentru că fiecare iubire e altfel. Filmul are ritm, e surprinzător de firesc, miroase a cine-verite, e bine filmat, personajele sunt credibile, regia aproape fără reproş. E un film minunat, dacă nu insişti să vezi genericul de final care trimite în dulcegăria şi în derizoriul "Vagabondului" de acum patruzeci de ani.

De pe net:

This movie just won the motion picture of the year in Screen Actors Guild Awards.
I am soooo happy for them...I hope they get more awards this year. What a wonderful movie. Danny Boyle is a genius...and those kids...love them. Of couse dev, pinto and Anil kapoor...irffaan...great work from all of them.

3 comentarii:

  1. fain filmul! io l-am vazut acum vreo saptamana.si vorba ta, l-am vazt pana la sfarsit..desi nu prea imi cad bine la lingurica filmele indiene. a fost interesant scris, bine jucat, sentimental, siropos si cel mai important REAL.

    RăspundețiȘtergere
  2. Da, bine făcut. Aidoma căcatului ăstuia de viaţa. Doar că Slumdogul termină bine şi trăieşte fericit pînă la adînci bătrîneţi. Cu iubita. Dar, mai ales, cu cele 2o de milioane. Ne putem imagina.

    RăspundețiȘtergere
  3. Foarte bun filmul. Iar genericul de final nu face decat sa ne aminteasca de cum aratau filmele indiene odata si odata. Ca de ramas impreuna ramaneau si atunci si acuma. Si pentru ca ziceati de cantecele aferente, coloana sonora este foarte buna. De ascultat versurile cantecelor.
    Imi place ca poporul lor, asa murdar si plin de reziduuri, stie sa fie pozitiv in continuare in filme. Numai la noi orice film nou este sumbru, gri, gotesc, murdar, adica o copie fidela a zilelor noastre, una cate una. Ei macar stiu ca la un film trebuie sa te duci sa mai uiti de griji si de nevoi, nu sa ti le intiparesti mai bine in minte.
    Pe scurt, mi-a placut.

    RăspundețiȘtergere