miercuri, septembrie 24, 2008

POTICNELI PE BANI EUROPENI






Am ajuns la Palatul Cotroceni. Nu ca preşedinte, ferească-vă Dumnezeu!
Invitat la un spectacol de teatru experimental. Cînd ajung, constat că nu e la ora 19, cum ştiam, e la ora 20. Profit să bag în mine ceva azi, un sandvich cu şuncă şi caşcaval, plus cola. Şi fumez, şi fumez. Cînd să intru, gardieni, controale la sînge, ca la aeroport. Ţiuie toate prostiile alea în draci. Ochelarii cu ramă metalică. Zîmbete, scuze. Nu-s pe tabelul cu invitaţi, dar mutra mea suspect de serioasă îi face pe cerberi să mă treacă ei pe listă. Ăştia nu se pun rău cu asasinii de profesie :))!!!
Cotroceni, nume de legendă...Nu?
Vă dau poze.
Spectacolul e unul dintre cele pe care nu ai vrea să le uiţi, deşi, scormonind puţin în istoria lui, şi, urmărindu-l cu atenţe de cîrcotaş patentat, constaţi că e o mică, dar profesionistă improvizaţie.
Direcţia de scenă, adică sîmburele din care a izbucnit ideea evenimentului, aparţine Nonei Ciobanu care nu este numai regizor Teatrului Mic (v-amintiţi de Teatrul Mic?), dar şi director artistic al Fundaţiei Toaca! A obţinut premii mari la mari festivaluri internaţionale, dar şi un "mic" ajutor financiar pentru proiectul FURTUNA de la PUZZLE, proiectul naţional al României pentru Anul European al Dialogului Intercultural, componenta „Pelerin spre centru”, derulată în parteneriat cu Fundaţia Culturală Toaca. Ei??? PUZZLE este coordonat de Centrul de Consultanţă pentru Programe Culturale Europene şi este sprijinit de Ministerul Culturii şi Cultelor din România şi Comisia Europeană.(WOW, ce tare, ce de bani!)

"Suntem făcuţi din ceea ce şi visul este."

FURTUNA o ştiţi. N-o povestesc, că-i Shakespeare şi n-are rost să fiu prea prost. Spectacolul îi are ca protagonişti care rostesc textul pe Alexandru Repan şi pe Ioana Abur (neconvingătoare în mare măsură, voce slabă, inflexiuni false). Interculturalitatea - mamă, ce cuvînt lung! - le alătură un dansator şi coregraf francez Koffi Koko excepţional: elastic, expresiv, inspirat, şi, ce să vezi?, doi muzicieni (tobe şi ţiteră) din Siria, cu muzică orientală pe un text shakespearian, în limba română ( cam aiurea, totuşi!!!). Fără de reproş costumele create de Doina Levintza, superbe, originale şi bine instrumentate în mişcarea scenică. Un light design profesionist pus în operă de Iulian Bălţătescu, pe echipamentele lui Dan Măciucă, a întregit atmosfera reprezentaţiei.
Dintre toate aceste elemente, dansurile geniale ale lui Koko dacă rămîneau, aş fi jurat că am asistat la un spectacol excepţional.
Aşa, ce-am văzut, a fost un experiment în prea multe locuri fad şi adormitor, cu elemente spectaculare scremute, în care nici maestrul Alexandru Repan n-a strălucit în lumina deplină a valorii cu care ne-a obişnuit.
Totuşi, FURTUNA de la Cotroceni nu a fost un eşec. Fabulosul decor în care a avut loc i-a compensat scăderile.
Se poate spune că TOACA a sunat la Cotroceni. De nota 7.

12 comentarii:

  1. Cand e vorba de Shakespeare, Repan, Levintza (tot Doina, he he!) si ideea de interculturalitate, nu prea am ce cotcodaci. De dansatorul francez n-am auzit si va cred pe cuvant, dar ma intreb cum sufletu' s-a integrat muzica orientala a sirienilor in spectacol? N-a sunat a coctail cultural? Melanjul puzzle a fost compatibil?
    Si inca ceva : v-au controlat si la plecare, sau "asasinii" profesionisti sunt respectati de fapt si de drept, perpetuu, la palat? :D (ranjet)
    Doina

    RăspundețiȘtergere
  2. Taman spuneam că nu prea-şi avea locul muzica orientală acolo, chiar dacă, poate, regizorul a vrut să ne convingă că insula cu pricina e pe undeva în partea de est a Mediteranei...
    Nu, killerii oneroşi şi periculoşi nu sunt controlaţi la ieşirea din palatul prezidenţial! L-aţi văzut pe Băse controlat vreodată?

    RăspundețiȘtergere
  3. Asa-i. Ce FURTUNA s-ar dezlantui atunci la Cotroceni! :)) Nu mai insist, ca voi fi facuta din ceea ce nici nu visez...
    Doina

    RăspundețiȘtergere
  4. Iarasi sunteti Capitalist? De fapt, cu ce va ocupati, mai exact? De ce nu folositi mess-ul sau prima pagina a unui cotidian pentru recenzii teatrale? Sau e cam mult, nu?

    RăspundețiȘtergere
  5. Mihai M.: Acu nu vă mai convine nici că primiţi aici informaţii în exclusivitate! Cum să vă mai mulţumesc eu pe Dumneavoastră, fraţilor?
    Nu-i important cu ce mă ocup, important e dacă e important ceea ce scriu pentru cititorii mei importanţi care dau importanţă la ceea ce eu consider că e important!
    Da, e cam mult!O astfel de cronică n-ar ajunge niciodată pe prima pagină a vreunui cotidian din România liberalo-pedelisto-pesedisto-manelisto-tristo contemporană cu noi...

    RăspundețiȘtergere
  6. Doina:
    Nu vă fie frică,
    Băsescu nu pică!!!

    RăspundețiȘtergere
  7. Am voie sa ma ocup si eu putin cu jocul de cuvinte pe acest blog?
    Eu nu sunt capitalista, dar sunt capsomanista. Adica nu inteleg, dar fac pe desteapta, sau invers.
    Folosesc mess-ul, dar recomand mersul. Mai exact, recomand miscarea.
    Si tot in primul rand, ce-i prea mult nu-i prea putin.

    Daca m-am "poticnit",
    Am facut-o "gratuit".
    (Pe asta am spus-o ca sa fiu la subiect, cica.) :))
    O zi buna tuturor,
    Doina

    RăspundețiȘtergere
  8. Doina: Exact, ce-i prea mult nu-i prea putin. Dar n-are rost să fii prea prost!

    RăspundețiȘtergere
  9. frate draga sa va explic si eu o chestiune. Va intrebati daca Base este controlat la intrarea in Cotroceni. Pai cum sa fie controlat ? ce base merge la teatru ?

    RăspundețiȘtergere
  10. Harpon: Da, EL nu merge la teatru. EL e doar scenaristul şi directorul de scenă. Dirijează totul din culise.

    RăspundețiȘtergere
  11. Cred ca ai zugravit corect spectacolul, l-am vazut si eu si consider ca a fost o incercare reusita a echipei de artisti : Nona Ciobanu si Iulian Baltatescu. Poate ca genul acesta de exprimare artistica este mai putin uzitat la noi , dar cu micile ezitari inerente , evenimentul a fost de mare clasa.

    RăspundețiȘtergere
  12. vasilicafarafrica: Bine c-am nimerit-o! Deşi, n-aş zice că n-am văzut spectacole şi mai "tari". Sute.

    RăspundețiȘtergere