duminică, septembrie 14, 2008

REGELE SCAMATOR A PLECAT PUŢIN


Ştefan Iordache a plecat la Viena şi nu s-a mai întors viu. La cîteva zile după Ilarion Ciobanu, un alt vîrf al teatrului românesc se duce acolo unde nu-i nici durere, nici întristare şi nici suspin.


Eram odată la Casa Oamenilor de Ştiinţă, în Lahovary, singur la o masă. În salon, la o altă masă, un grup de petrecăreţi gălăgioşi, serbau ceva, era o aniversare. Săreau dopuri de şampanie, mare veselie, mare gălăgie. Deodată, sub arcada salonului, a apărut UN DOMN. Bună seara lui a vibrat peste waţii din boxe. „Bună seara”, a mai spus odată, fluturînd pălăria albă, „Vă salută actorul Ştefan Iordache!” . Au urmat aplauze. Maestrul şi-a desfăşurat eşarfa lungă din jurul gîtului, s-a descheiat la haina din stofă scumpă şi s-a aşezat ca un rege. Cineva i-a dat repede o cupă: „Maestre, vă mulţumescu, suntem onoraţi…” , bla, bla. Artistul a spus simplu „Să fiţi sănătoşi”, şi-a înmuiat buzele şi a-nceput să cînte. Lume, lume, soro lume. Nimeni nu mai mişca. Încremeniseră toţi în poziţia în care îi surpinsese prima vibraţie. Un stop cadru irepetabil, peste care plutea o voce de sfîrşit de lume: gravă şi majestuoasă. Cumva, plină de regret, sensibilă. Cumva, ca un gust de corcoduşe roşii – şi dulce, şi acidă. Cumva, ca un adevăr adevărat. Fierbinte şi dur. Care purifică.

A terminat şi nimeni nu mişca. Ţigara mi se fumase singură. Ospătarii, cu tăvile în echilibru, păreau statui. Mesenii, în acelaşi tablou, care cu furculiţa în mână, care cu paharul aproape de buze, care lipit de scaun, întrebîndu-se dacă nu cumva visează.

Maestrul a sorbit încă odată din pahar, a spus simplu „vă mulţumesc”, şi-a înfăşurat eşarfa şi a făcut o reverenţă. Apoi, şi-a aranjat pălăria cu boruri largi, şi a dispărut.

La ora opt avea spectacol.

...Se săturase de tot. "Nu mai vreau să trăncănesc, la ce foloseşte? Sînt mîhnit. Nici vehement şi nici supărat. Mâhnit. Vorbim cu toţii în vînt, pentru că nimic nu se schimbă", a spus Ştefan Iordache într-un interviu recent, scîrbit de situaţia din România, care nu mai poate fi caracterizată nici de sensul peiorativ al ideii de telenovelă.

După ce, aproape 50 de ani ne-a făcut să plîngem, să rîdem, să medităm şi să ne facă să trăim, « Regele Scamator » al scenei româneşti, a mai făcut o magie : călătoreşte acum într-un loc despre care nu ştim nimic. S-a dus cu trupul sfîrtecat de o boală pămîntească în teritoriul veşnicei speranţe, la „Magazinul cu vise”, să dea mîna cu Titus Andronicus, cu Hamlet, cu Richard al III-lea, cu Barrymore.

Dumnezeu să-l aibă în pază!

16 comentarii:

  1. A mai căzut o stea... Asistăm de la o vreme la o ploaie de stele... Cultura românească va rămâne oare în beznă fără aceste generaţii?
    Vom învinge vreodată cumplitele maladii, găurile negre terestre ale umanităţii??
    Şocantă şi prematură dispariţie... Dumnezeu să-l odihnească!

    (Excepţional omagiu, Varanus...)
    Doina

    RăspundețiȘtergere
  2. Doina: Bine-ai revenit! Nu fac altceva decit sa consemnez trăiri. Care mă seacă şi mă forţează să mă întreb: ce caut eu aici???

    RăspundețiȘtergere
  3. Dumnezeu sa-l odihneasca.
    Astazi la Realitatea tv a fost George Beligan, la 89 de ani, spunea ca regreta ca el mai traieste, iar Iordache, nu.

    Mai zilele trecute in Evz.ro, un jurnalist tocmai ii acuza pe actori de apartenenta la comunism, de parca ar fi trait in alte timpuri...
    O lume nedreapta.

    RăspundețiȘtergere
  4. greenfield: Cred că e vorba despre patriarhul teatrului românesc, RADU Beligan, născut la 14 decembrie 1918, comuna Galbeni, judeţul Bacău. Care a acceptat să-mi acorde un interviu peste două săptămîni.
    Despre comunişti, numai de bine, ca despre morţi...!

    RăspundețiȘtergere
  5. Scuze, Radu Beligan,bineinteles; citisem omagiul si eram furioasa iar pe cei care improasca cu noroi cu usurinta in oamenii de valoare.

    RăspundețiȘtergere
  6. greenfild: Iartă-mă, am fost rău. Eram şi eu tare supărat...
    Se întîmplă chiar la case mai mari. În latină îi zice "lapsus calami".

    RăspundețiȘtergere
  7. D-zeu sa-l odihneasca! :-(

    cat despre interviul cu Beligan esti un norocos. cunosc ziaristi in viata care s-au scremut sa faca unul si nu le-a ieshit:-)( a se citi "au fost refuzati". elegant, ce-i drept.)
    brava! asteptam , deci...

    RăspundețiȘtergere
  8. Bacoviana:Da, recunosc că, în cazul asta, e vorba de şansă. Pe care n-am avut-o cu Ştefan Iordache...

    RăspundețiȘtergere
  9. Pe Radu Beligan il stimez si il admir, dar pe Marin Moraru si pe sotia lui i-am cunoscut personal, niste oameni de o noblete iesita din comun. Din pacate am pierdut legatura si nu m-am straduit prea tare sa-i regasesc, recunosc.
    Mi-a fost necaz de confuzie, dar ma bucur ca am trecut pe-aici, mi se intampla mai rar. Inseamna ca mi-a functionat vreun clopotel...
    In rest, succes cu interviul!

    RăspundețiȘtergere
  10. greenfield: De ce nu ne-aţi povesti şi nouă întîlnirea cu Marin Moraru??? Suntem ochi şi urechi!

    RăspundețiȘtergere
  11. Stefan Iordache -" Magazinul meu de vise"

    "Am trait atata vreme doar din vise
    Le-adunam in inima si le vindeam
    Le vindeam mereu pe o nimica toata
    Dar in sinea mea ce mult ma bucuram
    Cand in schimbul unui vis primeam un zambet
    Din acel suras mai plamadeam un vis
    Insa lumea s-a schimbat si pe-alte drumuri s-a grabit
    Sau poate numai eu am obosit un pic

    Inchid usa, sting lumina, trag oblonul si incui
    Magazinul meu de vise nu mai vinde nimanui
    Plec cu gandul nu stiu inca
    In Apus sau in Orient
    Tu iubita afla astazi c-ai fost ultimul client"

    RăspundețiȘtergere
  12. anonim(de fapt, vara08): Mulţumesc mult. Am ascultat aseară "Magazinul de vise", dar n-am avut puterea să transcriu versurile. Şi varanus e om.

    RăspundețiȘtergere
  13. Aflu din blogosfera ca actorul n-ar fi stiut de boala sa si a facut stop cardiac din cauza socului. Daca e asa si nu-s doar speculatii, atunci presa ar trebui pusa la zid! Jale. Ma cutremur oricum.
    Doina

    RăspundețiȘtergere
  14. Doina: Eu cred că ştia sau măcar bănuia, de-aia s-a retras la fermă. A fost un om de o inteligenţă sclipitoare, dintre aceia care ştiu să-şi trăiască viaţa şi care-şi asumă şi riscurile exceselor.
    Întrebare: Care a fost ultima lui atitudine, înainte să-şi dea duhul? Resemnarea? Revolta? Mirarea?

    RăspundețiȘtergere
  15. vezi tu frate, acum , cand nu mai sunt , ne gandim la ei si vorbim frumos si mult despre cat de buni si frumosi ,despre cat de inteligenti si talenati au fost acesti mari traitori.Dar cat suntem de vinovati ca trecem pe langa cei care inca mai sunt nu comentam.

    RăspundețiȘtergere
  16. Harpon: El intrase-n pămînt şi eu aveam şansa să-l revăd în Cel mai iubit dintre pămînteni şi în Ticăloşii,difuzate, unul după altul după ora două noapte, la B1 şi la TVR2. Fără de cusur, prestaţia lui Iordache. Fără de cusur.

    RăspundețiȘtergere