marți, aprilie 28, 2015

GALA STAR 2015 - ULTIMA ZI

Printr-o eroare, sau din mărinimia juriului de preselecţie (Carmen Stanciu, conferențiar dr. UNATC București, Dan Zarafescu, director artistic al Teatrului "Nottara' București și Adrian Găzdaru, director al Teatrului "Excelsior' București) care, presupun, a vizionat integral toate candidaturile pentru concurs, s-a nimerit în ultima zi la Sala Studio, tânărul Adrian Loghin, absolvent al Universităţii de Artă Teatrală şi Cinematografie, Bucureşti. 

Ca să nu scriu ce-am gândit şi ce-am simţit suportându-l în teatraliceala de amator pe care a practicat-o, agresându-ne auditiv, vizual şi mental, cu largul concurs al regizoarei Danni Ionescu,  în adaptarea piesei Iona de Marin Sorescu, îl consider dator cu o sticlă de Hennessy şi cu promisiunea că mă anunţă când mai are vreun spectacol pe undeva, ca să mă ţin departe, la cel puţin cinci sute de kilometri. 

În sfârşit, după recitalul lui Marcel Iureş, care a jucat cu sala plină, normal, s-au dat rezultatele concursului. 
Aflu, prin telefon, de la drăguţa de Mădălina Rotaru că, Pentru recital feminin, juriul a preferat-o pe INGRID ROBU, pentru un spectacol pe care l-am ratat, din cauza aglomeraţiei din Sala Studio.

La recital masculin, MATEI CHIOARIU a obţinut sufragiile specialiştilor, în timp ce eu, mi-am argumentat analiza aşa: 
Foarte convingător, cu un joc excelent nuanţat, trecând brusc, dar firesc de la o stare la alta, Matei Chioariu a câştigat pe merit simpatia şi compasiunea publicului. Într-o subtilă şi cinică atitudine faţă de psihanaliza  atotştiutoare şi atottămăduitoare, actorul, care are la activ şi alte două trofee obţinute la alte festivaluri, a susţinut un recital care a părut o continuare a monologului „Laughing wild” de dinainte, cu un personaj la fel de deraiat sufleteşte, dar cu mijloace interpretative net mai complexe, într-un dialog consistent, simpatic şi sincer cu mulţimea. Omul a fost atât de natural, încât, un psihoterapeut celebru care stătea lângă mine, făcea feţe-feţe şi-mi şoptea: Doamne, asta-i ca la o şedinţă de-a mea. Da, ăsta da actor.
I-am dat, tot pe scara mea de valori (pe care să n-o luaţi în seamă), nota 9,50. De notat că regia ambelor aceste recitaluri este semnată de băcăuanul nostru Horia Suru. Bine, Horia!

După opinia juriului (actrița japoneză Yumico Tsuji, fostă câștigătoarea a competiției la ediția a V-a, actorul Emil Boroghină, director al festivalului "Shakespeare" de la Craiova și criticul de teatru Carmen Mihalache), Marele Premiu i s-a cuvenit lui GEORGE CIOLPAN pentru Pasărea în văzduh. Despre ce-a făcut el pe scenă, am scris:
Duminică la ora 11 am văzut un recital de pantomimă înscris în concursul pentru Trofeu, susţinut de George Ciolpan. Cum ştim, pantomima este un gen de reprezentaţie teatrală fără de cuvinte, de regulă cu caracter comic, bazată pe simboluri şi sugestii exprimate prin gesturi. Tânărul sexagenar, cu un palmares de invidiat, dotat cu un trup lucrat până la cea mai mică fibră de muşchi,  n-a făcut pe nimeni să râdă. El a ales să prezinte o alegorie-tribut memoriei lui Brâncuşi, complicându-ne existenţa cu o prestaţie, de altfel extrem de laborioasă, în care a amestecat proiecţii video, break dance şi mişcări expresive, poate mult prea studiate, cu care să-şi apropie atitudinile de creaţia lui Brâncuşi. Efectul a fost doar unul vizual, dar mai ales auditiv, (căci a beneficiat de o superbă coloană sonoră). NOTA 7.87.

Preferata mea, BACZO TUNDE, a fost şi preferata publicului. 
La ora patru a după amiezei de duminică, taman când sutele de băcăuani îşi strângeau catrafusele personale şi lăsau urme specifice după o zi de relache cu mici, bere şi plajă la chiloţi în parcul Gherăieşti, cei prezenţi în sala teatrului aşteptau prestaţia actriţei Baczo Tunde din Timişoara.
Laura Huiban îmi spunea, înaintea momentului, că unguroaica este extrem de serioasă, că trimis documentaţia solicitată pentru înscrierea în Gală la timp şi a solicitat o pregătire tehnică perfectă a spectacolului, ceea ce a şi întârziat ora începerii cu mai bine de douăzeci de minute. Dar, n-a fost bai. Am văzut un recital aproape perfect de teatru-dans, mai mult dans contemporan, minunat susţinut muzical, într-o evoluţie graţioasă, expresivă, deseori fermecătoare. O evoluţie cu adevărat minuţios gândită şi executată cu fiecare gest, fiecare pas, în concordanţă impecabilă cu efectele vizuale ingenios elaborate, într-o coregrafie inedită. NOTA 9.70

O altă prezenţă pe care am apreciat-o, DANA MARINECI, a obţinut şi ea ceva sufragii. 
Am avut convingerea că merita mai mult. 

Dana Maria Marineci, o evoluţie interesantă în cele două ipostaze în care s-a arătat în arhiplinătatea Sălii Sudio. Mai întâi a interpretat rolul unei fiinţe blonde, care prezenta o epocală misandrică, dar, din fericire, imaginară, descoperire. Anume, o metodă simplă de clonare prin care bărbaţii să fie transformaţi în femei. Cu subtilă ironie la adresa prezentărilor de produse, radicală uneori, onctuoasă şi perfidă alteori,  protagonista a interacţionat excelent cu sala şi i-a câştigat simpatia. În partea a doua a recitalului, actriţa a revenit în ipostaza unei tinere care-şi doreşte să ajungă la Florenţa, unde, dacă arunci o monedă într-o fântână, ţi se îndeplineşte o dorinţă. Numai că ea are mai multe dorinţe şi, deci, are nevoie de mai multe monede. Interpretarea sugerează un personaj de tip piţipoancă, superficială în aparenţă. Ea ne este însă prezentată  bine mobilată sentimental, uşor ridicolă, dar, în acelaşi timp, plină de un romantism desuet. Aceste oscilaţii caracteriale pe care Dana Maria Marineci le-a exprimat nuanţat, cu credibilitate au creat un moment deosebit de agreabil al Galei.     Speculând inteligent principala calitate a interpretei, naturaleţea, tânăra regizoare a recitalului, băcăuanca Irina crăiţă-Mândra, a creat un spectacol plin de viaţă, credibil şi, unde trebuia, emoţionant. O sinceră NOTĂ 9.   

De gustibus non disputandum.

PREMIUL VAL MĂNESCU acordat de http://varanus-varanus.blogspot.ro/, partener media al Galei Star 2015, a fost atribuit actriţei BACZO TUNDE.
Premiul constă într-un pachet de cărţi de poezie şi de teatru, între care integrala SHAKESPEARE. într-o ediţie de lux.