luni, aprilie 27, 2015

GALA STAR – ZIUA A PATRA DIN CONCURS: UNA RECE, ALTA FIERBINTE

Am uitat să mă laud niţel pe mine, mă, dacă tot suntem la Gală, unde până şi balaurii blogeritului de care tremură şi cămaşa primarului, nu contenesc să elogieze, să slăvească, să glorifice, să preamărească prestaţiile actoriceşti, din nefericire, destul de modeste, prezente la această ediţie. Despre ce vorbeam? A da.  Am realizat la ediţia curentă două lucruri întru binesimţirea spectatorilor: unu, conducerea teatrului a instalat transmisia live a spectacolelor din Sala Studio, în holul instituţiei, pentru cei care nu mai încăpeau la subsol. Şi, doi, tararaaaa! aseară, am convins pe un angajat al gazdei, (care s-a dovedit foarte amabil) să pună o scrumieră pe trotuar, în faţa teatrului, arătându-i covorul de chiştoace care decora stelele primite de laureaţi în anii trecuţi.
Cu privirea atentă, pregătită să observe alte mici şi nesemnificative deficienţe organizatorice, mult prea puţine după gustul ochiului meu drept care e independent, incontrolabil şi cu personalitate accentuată,  m-am înfiinţat resemnat într-o lojă, ca să asist la recitalul Adei Lupu de la Iaşi. Băi, fraţilor, o scenă ornată ca de Crăciun, cu valize, cărucioare, rochii roşii, drăcovenii care mai de care mai fără legătură una cu alta, de mi-am zis: aha, talcioc. Pe bună dreptate, decorul se adapta excelent denumirii show-ului „De ce”.
            Deodată, apare protagonista, care, cu abilitate de felină, se contorsionează ca o acrobată printre fuşteiele scării de lemn care domina scena. Şi se strecoară dumneaei printre golurile respectivei scări într-un mod de mă dureau pe mine coastele, recitând ceva ce n-am receptat, de mila suferinţei ce trebuia s-o simtă trupul ei de şarpe felin. Ceva sacadat, patetic şi repetitiv, care-ar fi trebuit să-i obsedeze şi pe spectatori. Aş fi adormit, dacă scaunul pe care stăteam ar fi fost mai comod şi dacă, din când în când, domnişoara actriţă n-ar fi slobozit ceva stridenţe vocale menite să marcheze  trăirile sale profunde. Da, fain spectacol, bună şi durata lui, şaizeci de minute, ca să ajungă la toată lumea. Pe la minutul patruşcinci, n-am mai vrut să aflu de ce fierbe copilul în mămăligă, deja aflasem. Aşa că am decis abandonul şi, cu toată jena, am părăsit sala, în scârţâitul lugubru al uşilor de la lojă, exact ceea ce lipsea din atmosferă, iaca scârţ. NOTA 7.
P.S. Mâine am să abordez cu un şef al teatrului problema scârţului de la loje. Fac cinste cu un kil de ulei, numai să mă pot strecura afară de la spectacolele plate fără să mă simtă nimeni.

Dana Maria Marineci, o evoluţie interesantă în cele două ipostaze în care s-a arătat în arhiplinătatea Sălii Sudio. Mai întâi a interpretat rolul unei fiinţe blonde, care prezenta o epocală misandrică, dar, din fericire, imaginară, descoperire. Anume, o metodă simplă de clonare prin care bărbaţii să fie transformaţi în femei. Cu subtilă ironie la adresa prezentărilor de produse, radicală uneori, onctuoasă şi perfidă alteori,  protagonista a interacţionat excelent cu sala şi i-a câştigat simpatia. În partea a doua a recitalului, actriţa a revenit în ipostaza unei tinere care-şi doreşte să ajungă la Florenţa, unde, dacă arunci o monedă într-o fântână, ţi se îndeplineşte o dorinţă. Numai că ea are mai multe dorinţe şi, deci, are nevoie de mai multe monede. Interpretarea sugerează un personaj de tip piţipoancă, superficială în aparenţă. Ea ne este însă prezentată  bine mobilată sentimental, uşor ridicolă, dar, în acelaşi timp, plină de un romantism desuet. Aceste oscilaţii caracteriale pe care Dana Maria Marineci le-a exprimat nuanţat, cu credibilitate au creat un moment deosebit de agreabil al Galei.     
Speculând inteligent principala calitate a interpretei, naturaleţea, tânăra regizoare a recitalului, băcăuanca Irina Crăiţă-Mândra, a creat un spectacol plin de viaţă, credibil şi, unde trebuia, emoţionant. O sinceră NOTĂ 9.   
Înaintea ultimului concurent pe care-l vom vedea mâine, clasamentul meu personal, de care vă rog să nu ţineţi cont, arată astfel:

Trofeul Galei: Baczo Tunde NOTA 9.70
Premiul pentru recital masculin: Matei Chioariu NOTA 9.50
Premiul pentru recital feminin: Dana Marineci NOTA 9.00  

Şi restul.