miercuri, decembrie 01, 2010

SYMBOL AR FI AVUT 15 ANI

Fix acum 15 ani, din Bacău emitea prima televiziune de provincie în eter. Adică fără fir, wireless, cum se zice acum. Se numea SYMBOL, dar am scris despre asta. ( http://varanus-varanus.blogspot.com/2008/09/legenda-symbol.html)
Venise comisia de la CNA, iar ditamai preşedintele academician Răzvan Theordorescu declarase că că nici PRO-teveul - care tot atunci s-a lansat- n-are aşa studiouri.
Chiar că era o performanţă să transformi în juma de an restaurantul Gherăieşti în studiouri de televiziune. Să montezi un turn metalic de 45 de metri pentru antene. Să pui termopane peste tot şi să asiguri căldura. Să-l pui pe scriitorul Petru Cimpoeşu să facă redactori, prezentatori şi reporteri din oameni care habar n-aveau ce-i aia presă.
Dan Reichbuch, inginerul vizionar despre care deasemeni am mai scris, a avut curajul ăsta. Nebunesc, i-am spus atunci, zic şi-acuma.
Mă văd lîngă el la festivitatea de la Sala Ateneu, unde aşteptam să înceapă emisiunea transmisă de la vreo cinci kilometri, prin antenă. Vorbeam cu Geo Rîpă prin staţii radio, la ora aia ultimul sughiţ în materie. Lîngă noi, curioşi să vază minunea, vreo sută de spectatori, între care prefectul de-atunci, universitarul Dumitru Bontaş. Şi semnalul nu mai venea. Ecranele celor douăzeci de televizoare produse de firma Symbol Electronica de pe marginea scenei erau cutreierate de armate de purici.
Lumea începuse să plece cînd, deodată, pe sticlă a apărut genericul ştirilor. Ştirile Symbol.
Nu-mi pot aminti decît aplauzele şi lacrimile noastre. Jucăria mergea. Nu era loc de patetism.
22 Decembrie 1996.
Ar trebui să caut prin agende numele artizanilor acestui eveniment care punea Bacăul pe primul loc în România în domeniul audiovizualului, ca să nu uit pe cineva.
Ce-a rămas din televiziunea SYMBOL care a emis în eter la aniversarea Revoluţiei din decembrie 89, acu cinşpe ani?
Nimic.

5 comentarii:

  1. Felicitari pentru articol, ma bucur ca mai sunt unii (si, spre surprinderea mea, nu chiar putini) care isi mai amintesc de Tv Symbol.
    Fara a dori in nici un fel sa te ofensez, ma simt dator sa fac cateva mici rectificari. E vorba de cateva date:
    Tv Symbol a emis in eter pentru prima data pe 22 decembrie 1996. Da, corect, la Ateneu era "dechiderea oficiala". Autoritati locale si numai, etc. Dar, repet, asta se intampla pe 22 decembrie 1996.
    Ca fost lucrator acolo de la inceputuri pana la "ultima suflare" a acestei televiziuni (mai ramasesem 4 persoane care se incapatanau sa emita stirile), imi aduc foarte bine aminte de multe. Mai ales pentru ca acolo AM SIMTIT ca fac TELEVIZIUNE. Si recunosc ca o parte din sufletul meu a ramas acolo.
    Sper sa nu te simti aiurea pentru acest comentariu, sau sa mi-o iei in nume de rau. Am vrut doar sa indrept cateva mici erori aparute in articol.
    Multumesc.
    M

    RăspundețiȘtergere
  2. De fapt, cred că ai dreptate. Era pe 22, evident.
    Mulţumesc.
    Pe 1 decembrie eram în focul probelor.
    Nu era nici o ruşine dacă te semnai:)

    RăspundețiȘtergere
  3. Vreau să-ţi mulţumesc că mi.ai adus aminte de cea mai frumoasa perioadă din viaţa mea .
    Cu stima si respect.
    Nelu Cucu

    RăspundețiȘtergere
  4. Raspund cu intarziere din motive obiective.
    Intr-adevar nu era (si nici nu este) nici o rusine sa ma semnez.
    Si tot ca date, ultima zi de emisie a fost pe 18 mai 1998, cand a iesit in eter ultimul jurnal montat acasa la d-na Lili G...
    Ca si Nelu Cucu, pot spune ca aceea a fost si pentru mine cea mai frumoasa perioada. Si NU CRED ca va mai fi asa ceva in Bacau.
    Marian Bamboi

    RăspundețiȘtergere
  5. nu va mai fi niciodata pentru ca nu se vor mai reuni oamenii de valoarea celor care au lucrat acolo. doamne! ce vremuri. sa aduni 200 de oameni care sa se bata pentru cinci locuri, asta da performanta

    RăspundețiȘtergere