vineri, noiembrie 05, 2010

PARADOXUL ADRIAN PĂUNESCU

Inutil mi se pare să scriu cuvinte acum. Inutil, ca şi cum aş scrie cu litere negre pe o pagină neagră. Ca şi cum aş lasa semne ale nimicului pentru posteritate. Mă întreb dacă un vulcan se poate stinge definitiv, după ce, în existenţa lui, a aruncat şuvoaie de lavă fierbinte.

Văd, prin fumul şi cenuşa care anunţă moartea Poetului, flacăra aceea de care ne amintim din ce în ce mai vag, tinereţea noastră. Tinereţea noastră în care ce ne mai plăcea să-l vedem pe Poet cum luptă el cu analfabeţii. Cu nedreptatea. Cum ne-nvăţa să cerem o altă ordine de zi. Cu ce curaj îi întreba el pe mai marii vremelnici ai vremii Viaţa noastră unde e?Viaţa noastră, ce-aţi făcut cu ea? Tinereţea noastră, cînd, atei cu carnet, ne era interzis Dumnezeu şi Poetul ne aducea de Crăciun miros de cozonac şi sărbătoare. Văd, prin fumul şi cenuşa care anunţă moartea Poetului, milioane de ochi înlăcrimaţi, rugîndu-se pentru părinţii care ştiu dureros ce e suta de lei. Totuşi iubirea, fără blestem. Văd procesiunea unui popor destinat sacrificiului, sărăciei şi durerii, urmînd Poetul pe drumul iluzoriu al speranţei. Văd apoi cum îl scuipă şi-l batjocoresc ce-i ce-l adulau. Cum încearcă să-l facă să dispară ca pe un martor al propriei trădări. Al laşităţii naţionale. Uitînd voluptatea cu care sorbeau adevărurile Poetului, el însuşi definiţia paradoxului iubire şi blestem.

Gaudite, cives! Bucuraţi-vă, cetăţeni! Sunt din ce în ce mai rari Poeţii care îndrăznesc să ne spună în faţă cît de proşti şi de răi suntem.

6 comentarii:

  1. Salut Varane,
    Cateodata imi este rusine de cei mici care vin din urma si pun etichete asa de usor pe lucruri care nu le cunosc si nici nu sunt curiosi sa le afle, dar isi dau cu parerea (unii dintre ei, ca avem si mult tineret sperante care is tare faini!). Nu asculta ruga pentru parinti pentru ca au alte valori si ii doare in brisca de parinti. Multi dintre ei nu il vad pe poimaine ci doar pe azi, cel mult pe maine si nu realizeaza ca o sa ajunga si ei parinti. Sunt consternat de comentariile oamenilor pe site-urile de stiri legate de Poet. Da, le-a avut si pe cele bune si pe cele rele, intrebarea este: "Unde inclina balanta?" si atunci mai spun ca cel fara de pacat sa arunce primul piatra. Personal am trait atunci si m-am bucurat, ca si acum, de libertatea si frumusetea Cenaclului, cantam poeziile "subversive" prin parcuri si gustam poezia lui. Eu cred ca balanta se inclina mult mai mult catre bun si valoare! Dar eu tot mai sper si inchei cu 4 strofe frumoase ale Poetului (sa ne spuna criticii din ce poezie?:

    Fii azi râzătoare, fii azi optimistă,
    Soluţia buna e-n noi şi există
    Şi dacă, iubito, femeie visată,
    Ar fi să ne stingem curând, nu odată,

    Din dragostea noastră nebună şi bună,
    Cu marea în casă, şi-n pat arşi de lună,
    Eu ştiu că s-or naşte sub cinice astre
    Alţi doi să repete-ntrebările noastre.

    Ţi-ai naşte copilul, ţi-aş naşte copila,
    În pumni de olar ar surâde argila
    Şi daca nu e Dumnezeu să audă
    Ce luptă dăm astăzi cu moartea cea crudă,

    Din dragostea noastră, prin timpul prea greu
    S-ar naşte el, vindecător Dumnezeuul,
    Pe tronuri sărace suindu-şi fiinţa
    Ar face să cânte prin noi suferinţa.

    Dumnezeu sa-l odihneasca pe Poet !

    RăspundețiȘtergere
  2. Costi Balan : Din păcate, mereu e prea tîrziu.

    RăspundețiȘtergere
  3. Cypy: Te-am marcat în blogroll, la loc de cinste:)

    RăspundețiȘtergere
  4. Ai scris un post care seamana cu o poezie; frumos omagiu. D-zeu sa-l ierte! Tizu.

    RăspundețiȘtergere
  5. ... am primit tragica veste azi dimineata, de fapt eram sigur de ieri, cand am ascultat stirea, ca e in drumul sau catre zei si m-am intristat atat de tare, eram si trist si nervos.trist, pentru ca Romania pe zi ce trece pierde acele valori cu care am crescut si vad ca se sting unul cate unul.De fapt a mai murit unul dintre ultimii stalpi a romanismului, patriot adevarat, nu nationalist, un om care a iubit tara pana la capat, un om care a a luptat pana la moarte pentru Romania.La fel m-am intristat cand a murit si titanicul, Octavian Paler, si el un Roman adevarat, si el luptator pentru Romania, pentru Romanii care s-au dus si nu se mai intorc.Cine se ia in piept cu propriul partid pentru binele Romaniei ? boc, basescu, nastase, .........etc etc..
    saraca Romania, saracii Romanii cu moartea lui Paunescu, Romania a pierdut un aliat de nadejde, un luptator, un judecator, un zeu printre oameni, iar noi am pierdut o parte din sufletele noastre.
    Paguba e atat de mare incat acum nu realizam ce a insemnat Paunesu, Paler, Iorgovan ... si cand iti moare cineva drag te intreb si il intrebi pe Dumneazeu, dar cu lichelele? de ce le mai tii pe suprafata pamantului ?Aia care au vandut tara, ne-au amanetat vietile si sufletele noastre la straini, de ce nu-i iei? de ce nu scapi acest popor de acesti tradatori?
    insa, Dumneazeu sa-l odihneasca in pace.Dumneazeu sa-i odihneasca in pace pe toti acei care au iubit aceasta tara si sa le dai putere celor ce o iubesc, sa gaseasca puterea sa mai lupte pentru ea .
    si pentru ca :tot ce rasare apune, dar nu tot ce apune rasare imi pastrez dreptul la tristete.

    RăspundețiȘtergere
  6. Nu stiu dar sa ma ierte d-zeu in ultima vreme doctorii sa mai salveze vieti omenesti NU PREA AM MAI AUZIT cum ajungi in stare grava poti sa te declari mort .Oare ce nu mai functioneaza?Eu aici voi ramine intr-o vesnica suspiciune.Am observat asta de la un timp cam ciudat.Acum poate ca m-am abatut de la subiect dar in general MIC sau MARE ca om vorbind cind esti, si starea ta de sanatate s-a agravat...........

    RăspundețiȘtergere