Teatraliceala.
Termenul nu-i pe
google, nu-i în DEX.
Poate l-am
auzit pe undeva, poate l-am inventat, nu bag mâna-n foc. Mi-l explic ca
substantiv comun, de gen feminin, derivat din verbul a teatralici, care nici
ăsta nu există prin dicţionare, dar care, în jargonul meu intim, semnifică emfatic,
fals, neveridic, pisiceală, aiureală, brambureală, păcăleală, lăbăreală, cârpăceală,
ţigăneală, ţicneală, izmeneală, amăgeală, pălăvrăgeală, bălmăjeală, mâzgăleală,
cocleală, poleială, trăncăneală.
Mă întreb dacă
n-am trăit prea mult şi timpul mi-a luat-o înainte. Că-mi plăceau şi mie, când
eram copil, declamaţiile, farsele, umorul burlesc, comediile gregare, clovneriile,
comicul de situaţie, gag-urile fizice, pălmuielile, sperieturile din filmele
sau spectacolele pe care le vedeam la Clubul 1 Mai. Iaca, nu-mi mai plac. Acum
mursec cu voluptate doar spectacolele umane, în care actori umani joacă sub
bagheta umană a regizorilor umani. Sincere, convingătoare, fireşti, fără
farafastâcuri teatrale,. Alelalte, de care e plin universul teatral,
supraumane, regizate şi interpretate de fiinţe ca mine, dar care se cred
dumnezei, le las altora care n-au pătruns (încă) profunzimile învăţăturilor
prinţului Hamlet către actori. Pururea valabile.
Un festival
care întrece orice vis, ambiţie şi speranţă pe care trăitorii din Bacău le-ar
fi nutrit vreodată, acest Theaterstock (schimba-i-s-ar numeleJ)
este gândit să adune lumea de pe lume să vadă comédii, s-o distreze şi s-o
facă, prin magia spectacolului, să uite şi să se spele de cele rele. În oraş,
abia se aud înjurăturile şoferilor obligaţi să ocolească Centrul şi cele ale câtorva
ameţiţi de canicula cerebrală provocată de efortul de a se băga în seamă. Ei se
fac că nu văd bucuria din ochii miilor de oameni care, fără mici şi bere,
asistă cu tot sufletul la nemaivăzutele întâmplări artistice aduse din toată Europa pe scenele
din oraş. Secţiunea de spectacole stradale (STREET ART PERFORMANCE), - din care
am apucat să văd doar fascinantele Les Girafes - Opérette Animalière, Tumultul Companiei
“Cie KaRNaVIrES, din Franţa, şi Parada
Narrnia a artiştilor din Germania – mi-a retrezit uimirea, fascinaţia şi
entuziasmul pe care mi le provocau în copilărie urşii, caprele şi irozii în
curtea părintească de la Comăneşti.
În primele
şase zile, am văzut câteva reprezentaţii de teatru adevărate, care mi-au întărit
convingerea că teatrul adevărat nu poate sfârşi sufocat de lipsă de bun gust, de
promiscuitate şi de teatraliceală. A fost “Artă” de la Bulandra, de Yasmina Reza, cu
excelenţii Vlad Zamfirescu, Şerban Pavlu, Gheorghe Ifrim, în regia lui
Cristi Juncu, a fost „LSD Theatre Show”, regizor Horia Suru, cu Isabela Neamţu şi Matei
Chioariu, a fost “Carpathian Garden”, un spectacol de Radu Iacoban, în
interpretarea actorilor Tudor Aaron Istodor şi Radu Iacoban. Şi a fost excepţionalul recital
al Elizei Judeu, „Femei singure” care, sub bagheta lui Geo Balint a reconfirmat
că firescul este cheia unei interpretări convingătoare.
Am mai văzut şi
marile lungimi din „American Buffalo”, de David Mamet, cu Gheorghe Ifrim, Vlad
Zamfirescu, Marius Florea Vizante, în regia aceluiaşi Cristi Juncu, precum şi preţioasa
„Coada”, de la Teatrul Bulandra, cu Nicodim Ungureanu / Cristian Creţu, Tudor
Chirilă, Mariana Dănescu, Ion Grosu, Radu Gheorghe, de pe tribunele de stadion
de la Centrul de Afaceri, excelente pentru microbiştii consumatori de seminţe,
dar inchizitoriale pentru cei cu gambele mai scurte de 80 de centimetri.
Nu ştiu alţii cum sunt, dar eu, când îmi vine din scenă damful de teatraliceală, trebuie s-o iau repede din loc şi să mă tot duc, ca să nu paţ vreun conflict. Căci, pe cât sunt de simţitor, pe-atât sunt de rău la mânie, iar teatraliceala asta e una din chestiile care-mi irită naturelul. Cum dau de vreun spectacol în care regizorul, atât de bine cotat şi atât de preamultlăudat, mi ţi-i pune pe beţii actori să zbiere ca apucaţii, într-un decor încărcat de un milion de fiare şi de simboluri, de proiecţii filmate, de spoturi care-ţi sparg retina şi de tunete, focuri de armă, respiraţii sau grohăituri care-ţi fisurează timpanul, fotoliul de pluş pe care stau, devine prea mic, prea înalt, prea fierbinte, prea înţepător. Metaforizarea în exces mă face să simt că măreţul regizor mă crede imbecil. Ca să mă convingă de profunzimea durerii pe care-o simt personajele, lipsesc din mizanscenă doar un rechin-ciocan, un tigru bengalez sau, în cel mai bun caz un pitbull care să năvălească de-a dreptul peste bieţii spectatori şi să-i sfâşie. Să sufere şi ei chinurile schingiuirii, interogatoriilor ticăloşiţilor de opresori. În schimb, îi avem în faţă pe futăcioşii soldaţi care, una-două, le-o mai trag bietelor musulmane la pielea goală, cât se poate de natural, aşa, nu pentru distracţie, ci ca metodă de convingere să spună dracului cine-a pus bomba. Am plecat din sală după vreo treizeci de minute de şoc şi groază, dar nu înainte de a savura dialogul dintre doi tineri spectatori, un el şi-o ea, adolescenţi:
Ea: Ce dracu,
frate, ăla nu se mai satură de regulat turcoaice?
El: Hai, fata,
ce vrei, nu vezi cum circulă feromonii prin scenă?
Ea: Ce
feromoni visezi?
El: Uite,
luminiţele alea de pe ecran...
Nu mă dau
formator de opinie pentru că respect sincer părerea oricui are o opinie şi este
de acord cu ea. Dar nu mă pot lăsa dus de curentul celor mulţi care laudă peste
măsură pe câte-un/o actor-actriţă ce rosteşte replica de parc-ar avea un deşti
în fund. Afectat(ă) şi plin(ă) de sine, deţinător-oare al secretului
filosofiilor ascunse ale vieţii la care profanii n-au acces, actorul/actriţa cabotin(ă),
cuprins(ă) de admiraţia faţă de el/ea însuşi-însăşi şi de măreţul său deget
băgat în fund, vorbeşte şi în viaţă la fel de afectat(ă) ca pe scenă. El/ea nu
poate vorbi normal şi se mândreşte cu asta. Şi are dreptate. Căci nimeni nu
poate fi atât de fals, de lipsit de naturaleţe şi sinceritate ca el/ea. Dumnealui/dumneaei
îi curge sânge ales prin vene şi globulele de teatraliceală nazalizează cu
graţie absolută adevăruri tulburătoare: apa e udă, gerul e rece, infinitul e
mare. Plinul de sine bolboroseşte mesianic în el/ea şi lumea intră în prostaţie
când când o ating stropii incandescenţi de spirit care dau pe-afară din ditamai
cazanul intelectual al vedetei. Băcăuanii n-au atins însă nivelul acela zen în
care să leşine la vederea starurilor. Doar iniţiaţii în fenomen, vezi fanaticii
lui Elvis, Michael, Madonna, etc., au acest minunat privilegiu.
Dar, niciodată
nu-i prea târziu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu