miercuri, martie 28, 2012

BELIGAN; FIUL RĂTĂCITOR

Se întoarce în Bacău, să primească încă un titlu de cetăţean de onoare.

El a trimis Primăriei următorul mesaj de acceptare a demnităţii:


Domnule Primar al Municipiului Bacău

Stimate Doamne şi stimaţi Domni, consilieri locali,



Vă mulţumesc, dragii mei băcăuani că mă onoraţi

aşezîndu-mi numele alături de cei mai de vază cetăţeni ai urbei care i-a dat naţiunii

pe Alecsandri şi pe Bacovia, oferindu-mi titlul de

Cetăţean de Onoare al Municipiului Bacău.

Am plecat de pe aceste meleaguri demult, dar amintirea primilor ani de viaţă,

petrecuţi în cantonul de la Galbeni,

din vecinătatea Bacăului, m-a urmărit peste tot. Poate că la fiecare ieşire în scenă, la fiecare succes al meu,

am fost iluminat şi inspirat de imaginea tatălui meu privind obsedat de Hamlet în lungul nesfîrşit al căii ferate,

pe fondul grav al vocii bunicului meu, preotul Adam Beligan.

Poate şi amintirea peisajelor mirifice de pe Valea Siretului m-a iluminat.

În cei peste 70 de ani pe care i-am dedicat publicului,

am pus tot sufletul şi toată viaţa mea în slujba teatrului românesc şi,

în vremuri grele,

m-am zbătut şi am reuşit, cu ajutorul lui Dumnezeu,

să facem ca arta teatrală românească

să capete renumele-i cunoscut în lumea întreagă.

Dar şi acum, pentru mine, celebra întrebare „A fi sau a nu fi”

are semnificaţii mesianice şi profunzimi misterioase

pe care încă nu le-am dezlegat.

Însă, atîta vreme cît se mai află oameni

care-şi fac timp să celebreze actul de creaţie artistică,

în aceste timpuri din ce în ce mai neprietenoase cu cei care slujesc arta,

sunt împăcat şi fericit!

Mai ales cînd aceşti oameni respiră aerul dintr-un spaţiu

în care şi eu am văzut lumina zilei,

şi-şi ridică ochii spre acelaşi cer

sub care am rostit primele vorbe şi am desluşit primele înţelesuri.

De aceea, dragii mei concetăţeni, sunt foarte emoţionat

şi mă plec respectuos în faţa domniilor voastre.


Primiţi vă rog cele mai sincere şi călduroase salutări!


Radu Beligan






Un comentariu: