Dramele lumii încep cu tristeţea clovnilor,
dar nu se termină odată cu moartea lor.
Trei actriţe în travesti fac trei roluri
excelente, interpretînd trei oameni, foste mici glorii ale circului, în recenta
premieră de la Teatrul Bacovia, cu spectacolul Angajare de clovn de
Matei Vişniec în regia lui Geo Balint. O piesă de loc uşor de abordat, cu atît
mai mult cu cît, de la apariţia ei în 1991, s-a bucurat de montări memorabile
cu distribuţii strălucitoare şi a fost întîmpinată de onor criticii dramatici cu
aplauze şi multe premii.
Geo Balint, mereu surprinzător, se aventurează
în descifrarea acestui text despre bătrîneţe, suferinţă şi speranţă, despre
supravieţuirea în marasmul cotidian din ce în ce mai greu de înfruntat al
epocii pe care o traversăm, şi depăşeşte cu detaşare aparenta încifrare a
dialogului post-absurd, construind un spectacol realist, despre viaţă şi
moarte, măsurînd atent distanţele dintre brutalitate şi tandreţe, dintre
prietenie şi concurenţă, dintre laşitate şi loialitate.
El colorează cu discernămînt, fără ostentaţie,
cu o melancolie tandră, un univers în aparenţă straniu, dar care, în fond,
dincolo de marginea scenei, seamănă flagrant cu viaţa noastră de zi cu zi.
Lupta pentru supravieţuire presupune aplicarea unor strategii în care existenţa
depinde de puterea de a depăşi angoasa, dezamăgirea, invidia, frustrarea,
propriul orgoliu şi, nu în ultimul rînd, capacitatea de a transpune visul în
real.
Este remarcabilă tehnica subtilă prin care
este ţesută relaţia dintre personaje. Altădată parteneri sub cupola circului,
stîrnind hohote de rîs cu tumbe şi farse idioate, iată-i acum aşteptînd cu
febrilitate în anticamera vieţii un nou contract care să-i readucă în arenă.
Geo Balint ştie să-şi aleagă instrumentele actoriceşti,
le machiază, le îmbracă bărbăteşte şi are curajul să mizeze pe talentul şi
inspiraţia lor de a clădi roluri de compoziţie, lăsînd interpretelor libertatea
de a exprima conotaţiile subtile ale textului, de a descifra sensuri, de a da
viaţă credibilă personajelor. Ghiceşti, printre gesturile conduse de ideea
regizorală, intervenţiile personale ale
celor trei feminine, izvorîte din inteligenţa, pasiunea şi experienţa lor
scenică şi din plăcerea de a face giumbuşlucuri, de a intra în costumul de bufon,
de a spune minciuna frustă şi adevărul nemilos trecînd cu uşurinţă de la
perfidie la sinceritate, de la ironie la deznădejde şi de la sarcasm la suferinţă.
Evoluţia scenică e dozată cu bun simţ şi
respect pentru actul artistic. Reuşita constă în agregarea diverselor mijloace
de expresie actoricească cu decorul minimalist şi cu discretul backround sonor.
Spectatorului i se oferă cu generozitate totul, ca în viaţă, şi el acceptă în
mod firesc intrarea în joc. Se simte asta în atmosfera din sală, tăcută,
meditativă, compătimitoare sau amuzată, gata să izbucnească în hohote de rîs
sau în lacrimi. Dar nu se aud aplauze la scenă deschisă, căci schimbarea rapidă
a registrelor de la comic la grav şi retur estompează reacţia emoţională a
publicului pînă la final, cînd, după un semnificativ pasaj muzical, emoţia
atinge apogeul şi în sală erup aplauzele şi ovaţiile.
Dacă la început avem parte de un redutabil
recital de pantomimă, în care descifrăm o gamă impresionantă de sentimente
cărora Nina Ionescu (Nicolo) le dă sens cu
mobilitate de clovn autentic, trama scenică valorizează
pe parcurs expresivitatea actriţei de a lucra cu obiectele, de a relaţiona cu
partenerii de scenă, de a-şi exhiba trăirile, de la sensibil la insidios, de la
slăbiciune la puterea de a lua decizii vitale.
La rîndul său, Adelaida Perjoiu - debutantă pe
scena băcăuană după ce a făcut roluri remarcabile în filme (între care şi unul
principal în Ceva bun de la viaţă în regia lui Dan Piţa) - întreţine cu
inteligenţă tensiunea dramatică a spectacolului, pendulînd remarcabil între forţă
şi fragilitate şi relevînd personajului înduioşătoare trăsături de caracter,
hipertrofiate de nostalgia după vremurile de altădată.
Excelent mobilat pe dinăuntru cu amintiri ale
succeselor dintr-o îndepărtată tinereţe şi cu iluzia că încă mai are o şansă, este
clovnul Peppino interpretat de Eliza Judeu care
îşi joacă atitudinea cu o tensiune bine
stăpînită, definind cu expresivitate un erou complex. Cabotin, sarcastic,
bonom, glumeţ, cinic, maliţios, superior celorlalţi pentru că s-a găsit cîndva
pe un plan profesional mai sus decît ceilalţi doi, Peppino devine, în convenţia
pe care o propune Eliza, un erou des întîlnit în viaţa reală: impostorul.
Volutele ei caricaturale, atitudinea gestuală,
mimica şi reacţia la jocul celorlalte personaje par secvenţe din filmele lui
Buster Keaton. Dicţia nazalizată, frazarea bombastistică, sacadată, creionează
un personaj jalnic, cel al unui ratat, vrednic în egală măsură de compasiunea
şi de rîsul lumii. Farsa morţii, singura pe care o mai poate duce la bun
sfîrşit, readuce spectacolul în teritoriul dramatic al realului în care rezistă
cine poate, unde, nu-i aşa, the show must
go on.
Spectacolul
place pentru că este bine legat, viu, dinamic, deştept, sincer, fără
şmecherii teatraliceşti. Cu siguranţă, pe parcursul existenţei lui, va căpăta
un plus de profunzime şi culoare. Creatorii lui vor găsi, cu fiecare
reprezenţaţie în plus, noi şi neaşteptate resurse conotative care vor întregi
recitalul de semnificaţii din acest memorabil spectacol din care îmi stăruie o
replică: Intelectualii nu rîd ca proştii.
Oricum s-ar rosti, serios sau ironic, butada ar trebui însuşită şi de alţi
autori de spectacole.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu