miercuri, februarie 18, 2015

IA SĂ VISĂM: PASAJ SUBTERAN ÎN FAŢA CATEDRALEI

            Un grup de arhitecţi băcăuani a supus atenţiei consilierilor băcăuani în şedinţa din 18 februarie 2015 proiectul unui pasaj subteran care ar rezolva mai multe probleme de urbanism cu care ne confruntăm de ani de zile.
             Cum vedeţi din desenele pe care vi le prezint în premieră, în perimetrul cuprins între Catedrala ortodoxă, clădirea Buena Vista, Parcul Trandafirilor şi Hotelul Moldova, cei mai valoroşi arhitecţi ai urbei au gândit remodelarea stradală şi ambientală a intersecţiei dintre străzile Unirii, Bacovia, Mihai Viteazu, unde acum se află un sens giratoriu incomod, mărginit de spaţii meschine şi imposibil de armonizat din punct de vedere estetic şi funcţional.

              Este, de fapt, reactualizarea unor discuţii mai vechi despre necesitatea stringentă a unei zone pietonale generoase, care să răspunde normelor europene privind spaţiile pietonale din centrul marilor oraşe şi, totodată fluidizarea circulaţiei înspre şi din trei direcţii principale de acces rutier.
            În principiu, au explicat arhitecţii Constantin Amâiei şi Doru Anghel, rezolvarea ar fi construirea unui pasaj rutier subteran, în care se regăsesc, în imaginaţia lor şi a noastră,  pe lângă o parcare cu câteva sute de locuri, şi puncte comerciale. La suprafaţă, ar urma să se amenajeze o elegantă platformă pentru pietoni, cu gradene şi bănci, utilă şi pentru marile manifestări culturale.
             Realizarea ansamblului arhitectonic ar fi posibilă însă, cu condiţia ca Primăria şi Consiliul Local să achiziţioneze clădirea hotelului Moldova, în prezent fără utilitate, şi să o reamenejeze pentru nevoile unei Primării de secolul 21, aşa cum merită Municipiul Bacău.                        Din discuţiile cu urbaniştii, am tras concluzia că, pentru un local nou, nu prea costisitor, amplasat central şi cu posibilităţi excelente de amenajare a birourilor fără mari costuri, hotelul Moldova ar fi cea mai agreabilă soluţie.
             Ar fi, astfel, concentrate într-un singur loc zonele de interes permanent a cetăţenilor (administraţia locală, impozite şi taxe, poliţia locală, etc) aflate acum în spaţii meschine, insalubre şi nefuncţionale.
              Pentru transformarea acestui vis în realitate, calcule preliminare arată că ar fi nevoie de alocarea de la buget, sau poate din fonduri europene, a unei sume de circa 6 milioane de euro. Pentru capitolul sport, bugetul aprobat prevede o sumă de 3,5 milioane euro!!!
           


Cu nişte constructori de ispravă - şi de ăştia, slavă Domnului, avem în Bacău, cu nişte contracte de execuţie serioase, fără şpăguieli şi alte interese, în 2-3 ani de deranj, am putea circula ca la Paris (pasajul subteran de la Defence), sau Londra (zecile de tunnels underground, unele funcţionale din secolul 18). La urma urmei, de ce nu???






Că proiectul este realizabil, o dovedeşte interesul pe care l-a manifestat majoritatea consilierilor destupaţi la cap. Iar eu refuz să cred că ar fi vreunul altfel printre înţelepţii care hotărăsc soarta oraşului meu.    

A, şi încă ceva. N-aveţi voie să muriţi până la vară, când sunt gata gropile la noul, minunatul şi încăpătorul cimitir subteran Sărata, unde nu-i durere şi nici întristare.