N-am mai lăsat-o
din mînă. Mi-au trebuit fix zece ceasuri să parcurg pe nerăsuflate cele 475 de
pagini ale proaspătului volum apărut la Editura Babel din Bacău, „Provinciale”,
scrise de-a lungul a cincisprezece ani de eruditul om de litere Constantin
Călin.
Publicarea
consemnărilor care cuprind meditaţii intime şi analize personale ale faptelor,
frămîntărilor, atitudinilor celor care-ţi populează, la un moment dat,
existenţa, este, fără doar şi poate, un act de curaj. La jurnalul lui
Constantin Călin, îndeobşte cunoscut drept redutabil critic şi istoric literar
şi teatral, ale cărui consideraţii valorice au greutate specifică de sentinţă irevocabilă, curajul este dublat şi
de onestitatea relatărilor şi de acea rară calitate de a privi lucrurile şi oamenii sine ira et
studio, chiar dacă asta incomodează pe cineva.
Apărîndu-şi
motivaţional-obsesiv intenţia de a lăsa posterităţii mărturii despre cea mai
neagră epocă prin care a trecut cultura română, Constantin Călin are
capacitatea de a surprinde gestul esenţial şi zicerile memorabile, şi, prin
construcţia impecabilă a frazei, prin argumentaţia solidă, prin stilul vioi, să
confere credibilitate relatării.
Autorul tentează o
frescă aproape completă a universului unui „cărturar
care poartă în sine vechea aspiraţie a oamenilor de litere de a trăi exclusiv
pentru vocaţia lor, cruţaţi de griji materiale”, silit însă să-şi împartă
existenţa cu o complexă galerie de personaje în care se amestecă figuri de
oameni de bine – reprezentaţi mai ales de membrii familiei sale -, dar şi de conformişti,
sfertodocşi, idolatri, bonviveuri, laşi, mistificatori, trădători, oportunişti
– personaje cu care destinul îl obligă să intre în contact. Oameni de cultură,
activişti, scriitori, pictori, securişti, profesori, doctori, politicieni,
băcăuani de rînd, au în jurnal locul (subiectiv, desigur, căci cum altfel poate
fi un jurnal?) pe care-l merită după sufletul, mintea şi caracterul fiecăruia. Asumîndu-şi
riscul declarat în prefaţa inspirat intitulată „Baricade”, de a fi contestat,
insultat sau ameninţat, Constantin Călin are temeritatea să dea numele adevărat
al protagoniştilor care-l însoţesc în cei trei luştri ai cronicii. Îi
reîntîlnim astfel, zugrăviţi în culorile personale ale celui care toată viaţa a
vorbit „mai bine de patru decenii despre
alţii”, pe colegii de redacţie ai autorului de la revista Ateneu: Radu Cârneci, George Bălăiţă, George
Genoiu, Sergiu Adam, Calistrat Costin, Stelian Nanianu, Carmen Mihalache,
Victor Mitocaru, Vasile Sporici, Octavian Voicu, Măndica Mardare, De
portretizări expresive au parte activiştii Aurel Ilie Calimandric, Constantin
Toma, Natalia Jipa, Ioan Bogdan Băluţă, Toma
Jămneală, precum şi mulţi scriitori prezenţi în Bacău cu ocazia diferitelor
manifestări literare ale epocii. Sunt date în vileag intrigi subtile, comploturi
perverse, cabale din spaţiul cultural şi politic al Bacăului, necunoscute pînă
acum.
Relatările, rar
marcate cu dată, dar a căror plasare în timp este uşor de identificat din
context, sunt pigmentate cu citate din autori celebri sau cu referiri la
actualitatea epocii.
Faptele sunt expuse
cronologic, dar înşiruirea lor este fragmentată, cînd şi cînd, de un plan
temporal secund ce dezvăluie întîmplări dinaintea anului 1975, din Bucovina
natală, din armată sau din facultate.
Cînd cu amărăciunea
deziluziei, cînd cu şfichiul sarcastic al ironiei, dar mereu cu un cinism
controlat, autorul se plasează faţă de evenimentele contemporane, devenite acum
istorie, într-un raport care, oricît l-ar dori neutru, îl contrariază, îl
fascinează, îl indignează, fiecare „după
grade şi comportament”. O face cu aparentă detaşare, firească la un fin şi
tăcut observator al relaţiilor interumane, atent la „depistarea ameninţărilor, insinuărilor răuvoitoare, criticilor
nedrepte, precum şi a limbajului dublu, greşelilor de limbă, alunecărilor în
grotesc”.
Rememorăm astfel,
în viziunea omului îmbibat de lecturi, dar victimizat de nevoi imediate, de
remuşcări şi de nedreptăţi cotidiene, cutremurul din `77, moartea lui Nichita
Stănescu, dispariţia lui Brejnev, accidentul de la Cernobîl, perestroika,
evenimentele din Braşov 1987, ultimul congres al PCR, atmosfera din preajma
căderii lui Ceauşescu, toate acestea în paralel cu situaţiile conflictuale de
care are parte autorul, în cerbicia sa pricipială. Aflat mereu într-o
confruntare făţişă cu exponenţii politici ai vremii, dezavuînd sarcastic
obtuzitatea, impostura şi oportunismul şefilor ierarhici, constatînd zi de zi
deteriorarea sistemului de valori, Constantin Călin nu poate decît să-şi noteze,
- în comentarii uneori pline de învăţăminte şi observaţii pertinente, alteori
seci, sentenţioase, didactice - condiţia existenţială precară, fără mari
speranţe în vreo schimbare.
Dorindu-şi să aibă
„suflet liniştit”, autorul explică în
epilog, a cîta oară?, motivele care l-au făcut să-şi publice însemnările, considerînd
că transcrierea lor „e ca o trecere prin
purgatoriu , te curăţă de patimile pe care, fatalmente, textele le-au păstrat,
încît ajungi să priveşti cu o melancolie senină, zîmbitoare, chiar şi paginile
compuse odinioară cu nervii încordaţi, şi maximă gravitate.”
Departe de a fi un
manual de viaţă, „Provincialele” lui Constantin Călin sunt, mai degrabă, un
îndreptar al unui mod de reacţie al intelectualului lipsit de soluţii în faţa
frămîntărilor rezultate din conflictul dintre principiile sale umaniste şi
realitatea opresivă a sistemului care-i afectează demnitatea, care-i înfrînează
aspiraţiile şi-l condamnă la sărăcie şi singurătate. Salvarea, crede domnia sa,
este refugiul în litera scrisă, în cuvinte, dar, după cum mărturiseşte, „unele m-au consolat şi fortificat, altele
m-au ulcerat, m-au deprimat, m-au agitat”.
Ulcerele,
depresiile, revoltele de atunci nu au fost, în perspectiva timpului, mortale.
Tortura interioară însă, a lăsat urme şi a produs acum, după mai bine de
douăzeci de ani, aceste dulci răzbunări, cu modestie nedisimulată zise
„provinciale”, cuprinse într-o carte care, dincolo de calitatea ireproşabilă a
scriiturii, are meritul de a face lumină în nedumeririle contemporanilor de
azi, privind cabala culturală a epocii socialiste.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu