Foto: Victor Eugen Mihai |
În ideea interactivităţii, la final, publicul a fost invitat să voteze cele trei prezentări, dintre care, aţi reţinut, două erau de fapt recenzii ale unor cărţi inexistente.
Votul a fost edificator: falsul volum recenzat de Adrian Jicu a obţinut 12 voturi.
"Experţii iluziei", fake-ul prezentat de mine - 13 voturi, iar cartea reală - 24 de opţiuni.
Interesant este că adunate, voturile celor două falsuri depăşesc voturile acordate adevăratei cărţi. (Lăsăm deoparte faptul că în sală se aflau cel puţin cinsprezece persoane care ştiau sau chiar citiseră cartea adevărată, deci erau informaţi.)
A fost o demonstraţie practică a unei triste realităţi: în funcţie de calitatea marketingului, de puterea de persuasiune a celui care prezintă - un produs sau o idee - publicul preferă ficţiunea şi se lasă sedus de iluzii, mai curând decât de realitate.
Noua apariţie editorială semnată de Mihai Căprioară este o analiză serioasă, profundă, a mecanismelor retoricii politice cu care o masă uriaşă de români a fost şi este manipulată în continuare. Soluţia pe care sociologul băcăuan ne-o oferă ca antidot împotriva manipulării este, în condiţiile în care şi informaţia poate fi părtinitoare, educaţia.
Suferinţele post-adevăr sunt de durată.
E de luat aminte: minciuna spusă frumos, amestecată cu mici adevăruri, convinge mai uşor decât adevărul frust. Aşadar, ochii pe politicieni.
Ei sunt experţii minciunii!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu